Geschiedenis van VAKcar Zwerfauto's

La Strada MB 100 en VW T5 Parkenhide voor de werkplaats in Kampen

Historie VAKcar Zwerfauto's

VAKcar Zwerfauto's is uit hobby ontstaan. In onze studententijd maakten we elk jaar een auto vakantieklaar om daarmee wild kamperend door Frankrijk of Noorwegen te trekken. Reizen met kleine kinderen leek ons toch een stuk comfortabeler in een buscamper. In 1986 kochten we een VW T3 bestelauto uit '83 en een Reimo inbouwpakket. Roel heeft zich de hele winter kostelijk vermaakt met de inbouw en direct dingen naar eigen inzicht verbeterd. Toen een jaar later ons derde kind zich aankondigde is Roel met deze Reimo buscamper naar een campermarkt gegaan en heeft zich daar de complimenten prettig laten welgevallen: "kijk Piet, dit is een echte".  Inmiddels hadden we met deze buscamper ons bedrijf  Van der Kant Zwerfauto's, later ingekort tot VAKcar Zwerfauto's, gestart.  De eerste buscamper werd verkocht, ons derde kind geboren en de garage verhoogd. Van de opbrengst van ons eerste buscampertje kochten we twee VW T3 bestelauto's. De ene bouwden we om tot dubbele cabine om voorlopig zelf te rijden. De andere, de groene, bouwden we om tot Van der Kant Zwerfauto. Dit keer niet met een bouwpakket. We kochten lichtgewicht camperbouw houtplaat, kunststof profielen, klapbankscharnieren, meubelhoekjes, pushlock sloten (toen net nieuw), draaischijven, isolatieramen, een slaaphefdak, apparatuur enz.. Naast zijn baan in het onderwijs kon Roel zich 's avonds, in de garage aan huis, heerlijk uitleven.  Inmiddels boden we ook inbouw naar wens aan en volgden de opdrachten elkaar op. We stonden als nieuweling in 1990 op de camperbeurs in de Expohal in Hilversum als dealer van Carthago, welk merk toen nog uitsluitend bestelauto's inbouwde. We konden meer buscampers verkopen dan we zelf konden bouwen, dus naar de Caravansalon in Essen waar we contact legden met La Strada. Zowel in inbouwkwaliteit als persoonlijke toegankelijkheid stak het merk La Strada van de familie Baumgartner met kop en schouders boven de anderen uit. Ze presenteerden daar de modellen "Siena", "Siena L" en "Torino" op basis van de vernieuwde Mercedes MB 100D; staaltjes van inbouwvernuft. De "Siena", niet groter dan de VW T3, beschikt over een 4-persoons dinette achter de voorstoelen, een toiletruimte en een grote keuken. Dat wilden we wel op de Nederlandse markt brengen en zo stonden we in 1990 op de Caravan Rai met een La Strada "Siena L" en in het voorjaar in Hilversum met een "Siena" en een eigenbouw MB 100 met hefdak. Daar is de kiem gelegd voor onze werkverdeling: Erna doet de verkoop en Roel is van de werkplaats. In 1998 trokken we in een bedrijfspand aan de Vijzelweg in Lelystad. Toen we de crisis voelden aankomen en de kinderen de deur uit waren, hebben we ons bedrijf ingekrompen en zijn we naar Kampen getrokken. Daar zijn we verder gegaan met wensbouw. In 2011 hebben we een oude wens om een eigen model te bouwen weer opgepakt: de "Parkenhidehide" op basis van de korte VW T5 met Polyroof hoogdak; nu ook op VW T6 te bestellen.